Інклюзивна освіта

Інклюзія (від Inclusion – включення) – процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті. Термін включення охоплює, одним словом, всеохоплюючу суспільну ідеологію.

Інклюзія стосується того, як ми структуруємо наші школи, наші класи та уроки, щоб усі наші учні навчалися та брали участь разом. Клас, що займається інклюзивним процесом, створює сприятливе середовище для всіх учнів, включаючи тих, хто має відмінності в навчанні, а також може кинути виклик та залучати обдарованих та талановитих учнів шляхом створення більш чуйного навчального середовища.

Інклюзивність також означає повагу до людей різного походження та культур, і навчаючи наших учнів важливості цього, ми створюємо набагато більш толерантне та розуміюче середовище не тільки в класі та школі, але й у широкому суспільстві.

Школа, яка займається інклюзією, може бути успішною лише тоді, коли всі учні відчують, що вони справді є частиною шкільної громади. Це може статися лише через відкриту, чесну дискусію про розбіжності та розуміння та повагу людей з усіх можливостей та походження. Інклюзивне середовище – це середовище, де всі відчувають ціну.

Чи ваших учнів сприймають як людей, заохочують ділитися власним життям та інтересами? Допомогти в цьому допомагає побудова хорошого зв’язку з дітьми. Якщо ваші діти почуватимуться комфортно та підтримані вами, вони будуть більш відкритими для обміну своїми ідеями, думками та інтересами з вами та іншими учнями. Цього можна досягти досить легко. У перший день заняття поділіться деякою інформацією про себе зі своїми учнями. Скажіть їм, які ваші інтереси, чому вам подобається викладання тощо. Ще один вид роботи, яку ви могли б використати на першому занятті, – написати п’ять слів на дошці про себе. Скажіть своїм учням, що вони повинні ставити вам запитання, щоб з’ясувати, на які слова є відповіді. Тоді змусьте учнів робити так же для себе в групах.

Створіть сприятливе та шанобливе середовище: сприяйте різноманітності та справедливості.

Також подумайте про взаємодію вчителя і учня. Ви доступний вчитель? Якщо ви встановите основні правила щодо прийнятної та неприйнятної поведінки, це допоможе дітям зрозуміти які ваші очікування, так і інших учнів. Ви можете це зробити на початку навчального року та залучати своїх учнів до того, щоб зібрати те, що вважають усі прийнятними та неприйнятними правилами. Завжди корисно переглядати це час від часу як нагадування для всіх.

Створення інклюзивного середовища не тільки допоможе учням з відмінностями у навчанні, але й підтримає тих учнів, у яких немає різниці в навчанні, зробивши їх більш обізнаними, толерантними та розуміючими один одног

Інструктивно-методичні рекомендації МОН щодо організації інклюзивного навчання у закладах освіти у 2019/2020 н.р.