
Вчитель-дефектолог (олігофренопедагог) – спеціалізується на роботі з дітьми, що мають відхилення у своєму розвитку. Звичайно, не всі діти мають потребу дефектолога. Однак, дітям з інтелектуальними порушеннями, затримкою психічного, психомоторного і сенсорного розвитку, дітям з розладами аутистичного спектра, з синдромом Дауна дефектолог просто необхідний.
Завдання вчителя-дефектолога:
- обстеження особливостей розвитку дитини, визначення її здатності до навчання;
- проведення корекційної роботи, яка спрямована на компенсацію і корекцію недоліків розвитку дітей;
- розвиток основних психічних процесів у дітей (сприйняття, уваги, мислення, пам’яті та ін.);
- розвиток навичок спілкування і мовної діяльністі дітей;
- консультування батьків, просвітницька діяльність.
Основне завдання дефектолога – це допомогти дитині з особливими потребами соціалізуватися, навчитися жити зі своєю особливістю, зрозуміти і прийняти себе.
Порушення інтелектуального розвитку – це явне виражене відхилення в пізнавальній діяльності, що виникло на основі органічного ураження центральної нервової системи (головного мозку). Це виявляється в обмеженості сприйняття, уваги, пам’яті, мислення, відтворенні сприйнятого і вивченого. Такі діти можуть мати певні обмеження у набутті комунікативних та соціальних навичок. Ці обмеження зумовлюють уповільнений темп розвитку та навчання дитини, проте вона здатна до навчання, але в уповільненому темпі і в обмеженій кількості.
Затримка психічного розвитку – це уповільнення темпів її розвитку, що виражається у недостатньому загальному запасі знань, незрілості мислення, переважанні ігрових інтересів, швидкому перенасиченні інтелектуальною діяльністю.
Характерні ознаками ЗПР дитини раннього віку:
- недорозвинені мовленнєві функції – відсутність фразового мовлення, обмежений словниковий запас, аграматизми, неправильна вимова, утруднення мовленнєвого відтворення;
- не сформовані навички самообслуговування – дитина не може самостійно одягнутися, неохайна, не вміє користуватися ложкою, серветкою тощо;
- низький рівень пізнавальних процесів – сприймання, пам’яті, уваги, уяви, мислення;
- низький рівень і темп розвитку ігрової діяльності – примітивність та одноманітність ігрових дій;
- незрілі моторні функції – виявляються у недорозвитку загальної та дрібної моторики;
- нездатність до узагальнення й цілісності сприймання, які знижують результативність продуктивних видів діяльності, зокрема малювання та конструювання;
- недорозвиток емоційно-вольової сфери, що призводить до негативних проявів у поведінці.
Позитивного результату в дітей дошкільного віку можна досягти при тривалій, цілеспрямованій роботі різних спеціалістів – медиків, психолога, вчителя-логопеда, вчителя – дефектолога.
А батькам потрібно пам’ятати, що поєднання батьківської любові, терпіння та віри в свою дитину з одного боку, і систематична співпраця з спеціалістами, гарантують позитивні результати та подолання проблем в розвитку вашої дитини.
Подякою за Ваше терпіння, турботу й любов буде щаслива посмішка Вашої дитини!

Піраміда навчання (розвитку ЦНС)
Читати далі…

Ігри та вправи двома руками одночасно
Читати далі…

Батькам про сенсорну інтеграцію
Читати далі…

Кінезіологічні вправи для дітей
Читати далі…

Ігри з гудзиками
Читати далі…

Гімнастика мозку
Читати далі…

Поради батькам щодо навчання дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах карантину
Читати далі…